صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۴۱۰۳۰

 سناریوهایی برای آمریکای بحران زده

هر اتفاقی که در انتخابات میاندوره ای کنگره رخ دهد، شکاف های داخلی در آمریکا را به صورت عمیقی گسترده تر خواهد کرد.فراموش نکنیم که ترامپ و هوادارانش به دنبال انتقام در این انتخابات هستند.
پایگاه بصیرت / گروه بین المللی

هر اتفاقی که در انتخابات میاندوره ای کنگره رخ دهد، شکاف های داخلی در آمریکا را به صورت عمیقی گسترده تر خواهد کرد.فراموش نکنیم که ترامپ و هوادارانش به دنبال انتقام در این انتخابات هستند.
 اگر دموکراتها در انتخابات کنگره شکست بخورد، ترامپ آنها را متهم به تقلب در انتخابات ریاست جمهوری 2020 (خصوصا در ایالات تعیین کننده) خواهد کرد. اما اگر مجددا جمهوریخواهان در انتخابات پیش رو (خصوصا انتخابات سنا) شکست بخورند، قطعا این بار طرفداران ترامپ و شخص وی، این رخداد را مترادف با دومین شلیک ساختار سیاسی آمریکا به خود قلمداد می کنند! سطرفداران ترامپ که بسیاری از آنها را افراد نژادپرست و ضد مهاجرت یا حتی جمهوریخواهان طرفدار جنگ تشکیل می دهند، معتقدند باید  فرآیند قانونی را برای انجام کارها کنار گذاشت و در صورت لزوم  دست به اسلحه برد. ترامپ دقیقا در جریان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری 2020 همین روش را دنبال کرد و حتی یک بار صراحتا از  طرفدارانش خواست خود را برای درگیری های مسلحانه بعد از انتخابات و مقاومت در برابر پیروزی بایدن آماده کنند. انعکاس این مطالبه گری را در جریان حمله ششم ژانویه 2021 به کنگره آمریکا مشاهده کردیم.طی ماه های اخیر، برخی سازمان های امنیتی آمریکا تاکید کرده اند که برخی طرفداران ترامپ شکست در انتخابات میاندوره ای کنگره را خط قرمز خود تلقی خواهند کرد و در واکنش به این مسئله قطعا بی تفاوت نخواهند ماند. از سوی دیگر، حتی اگر جمهوریخواهان انتخابات مجلس نمایندگان و دموکراتها انتخابات سنا را به سود خود به پایان برسانند، وضعیت داخلی این کشور بار دیگر رو به بحران میل خواهد کرد و تنش های داخلی به گونه ای قابل توجه افزایش خواهد یافت. در هرحال، نهادهای امنیتی آمریکا نگران حلول ترامپیسم در برخی لایه های اجتماعی و داخلی این کشور هستند.  ترامپیسم ، تلفیقی از آنارشیسم، لمپنیسم و خودشیفتگی (خودبرتر پنداری) است؛ ترکیبی که در روحیه ، شخصیت و مسلک سیاسی و اقتصادی بسیاری از حامیان ترامپ (که از سال 2016 تا کنون به طرفداران وی تبدیل شدند) قابل مشاهده است. ترامپیسم یک دکترین یا مکتب فکری  در آمریکا محسوب نمی شود ولی  می تواند طی  هفته ها،  ماه ها و سال های آینده  موجودیت و زیرساخت های این کشور را به چالش بکشد.جامعه شناسان و استراتژیست های آمریکایی در خصوص این که ترامپیسم به عنوان مصداق هنجارشکنی رسمی مورد توجه و ترویج در آمریکا قرار بگیرد، بارها هشدار داده اند اما به نظر می رسد دیگر برای مخابره این هشدارها و توصیه ها دیر شده است. بی دلیل نیست که تحلیلگران از وقوع بحران های اساسی و بنیادین در معادلات امنیتی و اجتماعی آمریکا طی سال های پیش رو خبر می دهند. 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات